Bergqvist: Lossikuljettajien pätevyysvaatimuksia on tarkistettava nyt!

21.12.2022

Kansanedustaja Sandra Bergqvist (RKP), liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, on huolestunut lossikuljettajien alentuneista pätevyysvaatimuksista Nauvo-Korppoo-lauttapaikalla Turunmaan saaristossa. Bergqvist on jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy, miten liikenneturvallisuus taataan tulevaisuudessa.

Vuoden 2023 alussa maan suurin vaijerilossi aloittaa liikennöinnin Nauvo-Korppoo-reitillä. Toistaiseksi vilkkaalla lauttapaikalla on liikennöinyt lautta-alus. Muutoksen mahdollistaa lakimuutos, joka mahdollistaa virtuaalisen ohjausköyden käytön vaijerilosseilla perinteisen fyysisen ohjausköyden sijaan.

- Tilalle tulee vaijerilossi, mikä tarkoittaa, että lossikuljettajan pätevyysvaatimukset alentuvat radikaalisti nykytilanteeseen verrattuna. Tämä on valitettavaa, varsinkin kun lossin kapasiteetti kasvaa huomattavasti. Käytännössä vaijerilossin kuljettajalta ei vaadita muuta kuin, että hän on täyttänyt 18 vuotta, hänellä on lääkärintodistus ja hän on saanut perehdytyksen aluksen toimintaan. Minkäänlaista merimieskoulutusta ei vaadita, vaikka lautta on 70 metriä pitkä ja siihen mahtuu 52 autoa, Bergqvist sanoo.

Liikenne- ja viestintävaliokunta nosti esiin kysymyksen lossikuljettajien pätevyysvaatimuksista, kun lossien virtuaalinen ohjausköyttä koskevaa lakimuutos käsiteltiin eduskunnassa helmikuussa 2022. Valiokunta oli huolissaan tästä tilanteesta, jossa vilkkaasti liikennöityjen lauttapaikat voidaan laillisesti vaihtaa vaijerilossipaikoiksi, mikä tarkoittaa alempia pätevyysvaatimuksia lossikuljettajille.

- Liikenne- ja viestintävaliokunta kirjoitti mietinnössään, että pätevyysvaatimusten selvittäminen on tehtävä kiireellisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti silloin, että ministeriössä oli tehty päätös käynnistää hanke, jossa kiireellä aikataululla tarkastellaan mm. lossinkuljettajien pätevyysvaatimuksia ja lossin ja lautta-aluksen määritelmiä. Mutta mitään ei ole vielä tapahtunut, Bergqvist toteaa.

Bergqvist vaatii nyt nopeita toimenpiteitä. Jo vuonna 2018 Onnettomuustutkintakeskus suositteli Velkuassa tapahtuneen vaijerilossin karilleajon tutkinnan yhteydessä, että liikenne- ja viestintäministeriö valmistelisi lainsäädäntömuutoksen, jolla vaijerilossit määriteltäisiin aluksiksi.

- Puhumme suurista losseista, jotka voivat kuljettaa kerralla yli 100 ihmistä. Lisäksi kapean mutta tärkeän meriväylän kautta kuljetetaan suuria määriä polttoainetta ja muita mahdollisesti vaarallisia aineita Turkuun. Tässä on kyse turvallisen maantien ylläpitämisestä. Olemme nyt tilanteessa, jossa ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista ammatillista pätevyyttä, voivat ajaa tällaisia losseja. Toivottavasti ei ole mentävä niin pitkälle, että tapahtuu onnettomuus ennen kuin asian vakavuus ymmärretään. Tarvitsemme selvityksen nyt, Bergqvist päättää.